کد خبر: ۸۵۴۱
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

چم و خم کار در ریزی‌سرا

در دیزی‌سرا انواع غذا‌ها به مشتری ارائه می‌شود از اُملت گرفته تا تخم‌مرغ، دیزی و غذا‌های مشابه، از همین رو باید کسی که می‌خواهد وارد این‌کار شود، آشپزی بلد بوده و با طعم‌ها آشنا باشد.

آرش قواسی، جوان ۲۲ ساله‌ای است که از اوایل سال گذشته فعالیتش را در دیزی‌سرای خیابان کاشانی در محله پایین خیابان آغاز کرده است. او برای ورود به این شغل پا گذاشته جای پای پدرش و بدون حتی یک ماه شاگردی‌کردن، شده است آشپز آقا محمدرضا یعنی پدرش.

او که دانشگاه نرفته و تحصیلاتش در مقطع دیپلم متوقف شده، داشتن دوران سربازی سخت در مرز کشور افغانستان را دلیل ورودش به شغل آزاد می‌داند، زیرا از این شغل به‌دنبال تجدید روحیه‌اش بوده است.


کار ۳۵ میلیون تومانی

قواسی باوجوداینکه تجربه شغل دیگری را ندارد و حتی در دوران نوجوانی و جوانی در کنار پدرش کار نکرده است، اما از ورودش به این شغل راضی است...  
ورود من به این شغل اتفاقی است و بابت رخداد‌های دوران سربازی‌ام بود، ولی الان نه‌تنها این شغل را برای خودم مناسب می‌دانم، بلکه برای افراد جویای کار نیز پیشنهاد می‌کنم.

او می‌گوید: فعالیت در دیزی‌سرا بهتر و کارآمدتر از فعالیت در شرکت‌های خصوصی است که کل شهر مشهد را گرفته‌اند. او ادامه می‌دهد: کسی که می‌خواهد وارد این‌کار شود قبل از جمع‌وجورکردن سرمایه باید دنبال تجربه و شاگردی‌کردن باشد.

آن‌طورکه از سخنان قواسی برمی‌آید، علاقه‌مندان می‌توانند با ۳۵ میلیون تومان دیزی‌سرا راه‌اندازی کنند.ناگفته نماند حدود ۲۵ میلیون تومان از سرمایه یادشده بابت خرید وسایل ضروری برای راه‌اندازی دیزی‌سراست و ۱۰ میلیون تومان باقی‌مانده هم برای رهن مکان مدنظر است.


مکان‌های پررفت‌وآمد بهترین محل برای دیزی‌سرا

قواسی خودش نه برای راه‌اندازی دیزی‌سرا سرمایه‌گذاری کرده و نه سابقه فعالیت در محل‌های مختلف را دارد و حتی پدرش هم از ابتدا در خیابان کاشانی این مغازه را راه انداخته است و همچنان در این محل است، اما باوجوداین معتقد است: مکان‌های پررفت‌وآمد، بهترین محل برای راه‌اندازی دیزی‌سراست.

طبق گفته‌های او در منطقه ثامن، خیابان نوغان و اطراف بازار امام رضا (ع) بهترین مکان برای راه‌اندازی دیزی‌سراست. جالب است بدانید که به نظر این کاسب در کل مشهد قاسم‌آباد به‌دلیل استقبالی که از دیزی‌سرا‌ها می‌شود، مکان مناسبی است.


۴ سال شاگردی کنید تا آشپز شوید

این کاسب منطقه ثامن باور دارد دیزی‌سرا شغلی است که طالب آشپر ماهر و به‌تمام معناست...  در دیزی‌سرا انواع غذا‌ها به مشتری ارائه می‌شود از اُملت گرفته تا تخم‌مرغ، دیزی و غذا‌های مشابه، از همین رو باید کسی که می‌خواهد وارد این‌کار شود، آشپزی بلد بوده و با طعم‌ها آشنا باشد.

به گفته وی افراد باید چهار سال شاگردی کنند و چَم‌وخم کار دستشان بیاید تا با غذایی که جلوی مشتری می‌گذارند، بتوانند درآمد خوبی به‌دست‌آورند. البته او به علاقه‌مندان برای راه‌اندازی دیزی‌سرا توصیه می‌کند برای کسب درآمد مطلوب با مشتری برخورد خوب داشته و در محل کار تمیز باشند.


شادی دیزی‌سرا به همه‌چیز می‌ارزد

حرف از خوب و بد دیزی‌سرا که به میان می‌آید، قواسی می‌گوید: این شغل بدی آنچنانی ندارد، اما در میان خوبی‌هایش همین شادبودن به همه‌چیز می‌ارزد. آن‌طور که از سخنان او برمی‌آید گرمای زیاد «فِر» تنها بدی این شغل است و تمیزبودن از دیگر خوبی‌های آن است.


شاگردی که به جای نیمرو، املت می‌پزد

دیزی‌سرای آرش از آن محل‌هایی است که هوای افراد محله، کارگران شهرداری و کارمندان راه‌آهن را نیز دارد. خودش می‌گوید: برای این افراد به‌خصوص کارگران شهرداری و کارمندان راه‌آهن تخفیف قائل می‌شود. جالب است بدانید او این نوع کار و کاسبی را موجب جذب مشتری بیشتر به دیزی‌سرا می‌داند.

او در پایان سخنان خود از شاگرد مغازه‌اش یادی می‌کند و می‌افزاید: در این مغازه شاگردی داریم که به‌دلیل سنگینی گوش‌هایش برای مشتری‌هایی که نیمرو سفارش می‌دهند، اشتباهی همیشه املت درست می‌کند.



* این گزارش پنجشنبه یک آبان ۱۳۹۳  شماره ۱۱۸  در شهرارا محله منطقه ثامن چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر